Advies en begeleiding
Onze werkzaamheden gaan verder dan taxeren en audits verrichten. Ook de begeleiding van verkopingen van dossiers is al jaren onze expertise. Wij adviseren onze opdrachtgevers over de beste wijze van verkoop en zorgen desgewenst voor de feitelijke uitvoering daarvan. Daarnaast organiseren wij voor onze opdrachtgevers bewaringen, tijdelijke verzekering, beveiliging en alles wat nodig is om tot een optimaal verkoopresultaat te komen.
In geval van een faillissement faciliteren wij onze opdrachtgevers met de uitvoering van de door ons geschetste scenario’s, inclusief de complete verslaglegging voor de krediet- en boedelrapportage. Daarnaast geven wij advies over doorstartscenario’s, bereiden wij back-up scenario’s voor, maken wij begrotingen voor boedelkredieten en verzorgen wij de afwikkeling van rechten van derden.
Voorbereiden back up scenario
In een Bijzonder Beheer situatie is het doel om een bedrijf weer financieel gezond te krijgen. Mocht dit niet lukken, dan kunnen wij op voorhand een back-up scenario voorbereiden en draaiboeken maken. Tijdens een surseance van betaling of faillissement voorkomt dit dat er door vertraging veel waarde van de onderneming verloren gaat. De kans op een voor alle stakeholders succesvolle doorstart is veel groter als het bedrijf operationeel blijft en het haar klanten in lastige tijden zo optimaal mogelijk van dienst kan blijven. In de regel hebben partijen in een dergelijk scenario meer rust en tijd om een doorstart voor te bereiden en blijft de waarde van voorraden en debiteuren zoveel mogelijk intact..
Forecast van een boedelkrediet
Voor een succesvolle doorstart of optimale afwikkeling van een faillissement is het van belang dat een onderneming nog even kan doordraaien totdat er een overnamedeal is. Maar is die tijdelijke exploitatie wel rendabel? Met ons boedelexploitatiemodel prognotiseren wij de verwachte inkomsten en uitgaven, zodat er snel beslist kan worden over een tijdelijke voortzetting. Vervolgens kunnen wij deze ook daadwerkelijk uitvoeren en begeleiden en de stakeholders voorzien van dagelijkse verkooprapportages en verslaglegging.
Monitoren en afwikkelen eigendomsrechten van derden
Voor de boedel, pandhouder en leveranciers beoordelen onze experts de financiële en juridische impact van de rechten van derden. Vervolgens monitoren wij het verbruik van de voorraden bij tijdelijk voorzetten van de onderneming, zodat wij verantwoording kunnen afleggen aan de betrokkenen. Moet het eigendomsvoorbehoud afgewikkeld worden? Dan kunnen onze experts na de beoordeling van de rechten van leveranciers de aan hen toebehorende voorraad daadwerkelijk uitleveren. Voor onze opdrachtgevers maken wij een overzichtelijke rapportage waarin alle financiële en juridische zaken worden vastgelegd.
Doorstartadvies
Als er kandidaten zijn om een onderneming over te nemen, dan assisteren en adviseren wij bij de onderhandelingen. Daarnaast organiseren wij tal van praktische zaken, zoals het maken van een activalijst, het opstellen van een verkoopovereenkomst en de effectuering daarvan. Met onze objectieve en zakelijke insteek geven wij bij onderhandelingen tussen koper en verkoper sturing in die situaties waarbij de gesprekken moeizaam verlopen.
Digitale innovaties
Door onze jarenlange ervaring en kennis van verschillende branches zijn wij een deskundige partner. Onze digitale innovaties spelen een belangrijke rol bij het leveren van onze diensten. Onze database met verkoopgegevens en veilingtransacties van Europese veilinghuizen stelt ons in staat om snel en accuraat de waarde van activa te bepalen. Voor het uitvoeren van audits hebben wij NTAB Smart Stock® ontwikkeld om tot een goed onderbouwde, real time, beslissing of een vroegtijdige onderkenning van problemen te komen.
Advies en verkoop bedrijfsmiddelen
Bij het tot stand komen van een taxatie, denken onze experts ook altijd een stap verder. Voor de juiste waarderingsgrondslag is de wijze van verkoop van groot belang. Wij fungeren daarom als makelaar en/of adviseur in verschillende verkooptrajecten. Hierbij zoeken wij voor onze opdrachtgevers altijd naar de meest optimale wijze om te verkopen. Dit kan een veiling zijn, maar ook een onderhandse verkoop kan vaak een goede optie zijn. Hierbij organiseren wij voor onze opdrachtgevers marketingcampagnes, de inrichting van een dataroom maar ook de begeleiding van inspecties. In het verleden hebben wij op deze wijze complexe installaties en voorraden verkocht maar ook schepen en vliegtuigen.
Beheer en terughalen activa
In het geval van een (dreigend) faillissement is het van belang dat alle bedrijfsmiddelen veilig worden gesteld of gehaald. Doordat wij 24/7 beschikbaar zijn realiseren wij dit snel en effectief. Ook verzorgen wij het beheer van de bedrijfsmiddelen tot het moment dat de activa verkocht of overgenomen worden.
Waardering van de toekomst
Met ons Innovatielab combineren wij beschikbare data met slimme technologie en vertalen deze naar nieuwe producten binnen de taxatie- en auditmarkt. Dat heeft geleid tot innovaties op het gebied van modelmatig waarderen van voorraden en het transformeren van data naar dynamische informatie met NTAB Smart Stock®.
Onze werkwijze
Onze werkwijze vertaalt zich niet in een standaardproduct. Wij kijken per dossier wat de meest effectieve aanpak is en kunnen altijd snel handelen. Daarbij maken onze gecertificeerde taxateurs, juridische en financiële experts alles zo overzichtelijk mogelijk, zodat onze klanten echt ontzorgd en geïnformeerd worden.
Bij het adviseren en begeleiden van een dossier speelt digitale innovatie ook een belangrijke rol. Onze digitale database met veiling-, taxatie- en verkoopgegevens en referenties stelt ons in staat om snel en accuraat onze werkzaamheden te verrichten. Onze jarenlange ervaring en marktkennis van onze taxateurs en financiële experts is hierbij eveneens van grote waarde.
€850 miljoen
jaarlijkse waarderingen
200 jaar
gezamenlijke taxatie ervaring
800 dossiers
jaarlijks afgerond